پیشنهاد کردن کامیون زندانی دادگاه جنایت

پیشنهاد کردن: کامیون زندانی دادگاه جنایت پرونده اعتراف داعش داعشی ها در دادگاه

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/ اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است ، سخنگوی وزارت خارجه

اگر رابطه با کشورهای آمریکای لاتین سودآور نباشد بخش شخصی یا دولتی را مجبور نمی‌کنیم جایی بروند که ضرر کنند. 

با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/ اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است ، سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه: با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است

عبارات مهم : ایران

سخنگوی وزارت خارجه: با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است/ دلواپس همکاری نظامی روسیه و عربستان نیستیم/ روسیه با مشتی دلار سعودی، پرسشها استراتژیک و راهبردی خود را عوض کردن نمی دهد/ هیچ اقدامی را در مورد کردستان عراق بصورت یک جانبه نخواهیم داشت

اگر رابطه با کشورهای آمریکای لاتین سودآور نباشد بخش شخصی یا دولتی را مجبور نمی کنیم جایی بروند که ضرر کنند.

به گزارش عصر ایران؛خاورمیانه درگیر جنگ و اختلافات اساسی هست. بحران سوریه، جنگ یمن، اختلاف های اساسی کشور عزیزمان ایران و عربستان، فاصله افتادن میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر و حالا مسئله استقلال کردستان باعث شده است هست، غرب آسیا تبدیل به منطقه پرآشوب دنیا شود.

با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/ اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است ، سخنگوی وزارت خارجه

ایران به عنوان یکی از مهم ترین و بااهمیت ترین بازیگران منطقه، نقش مهمی در تحولات خاورمیانه دارد. به همین بهانه با بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه به گفت وگو نشستیم تا نظرات او را در مورد تحولات منطقه بدانیم.

قاسمی که میهمان عصر کشور عزیزمان ایران بود، به تفصیل به پرسش های عصر کشور عزیزمان ایران پاسخ داد. بخش اول این گفت وگو که به برجام تخصیص داده شده است داشت در هفته گذشته منتشر شد.

اگر رابطه با کشورهای آمریکای لاتین سودآور نباشد بخش شخصی یا دولتی را مجبور نمی‌کنیم جایی بروند که ضرر کنند. 

در ادامه بخش دوم این گفت وگو را که تخصیص داده شده است به تحولات خاورمیانه و حوزه سخنگوی وزارت خارجه دارد را بخوانید:

این گفت وگو قبل از تحولات اخیر کرکوک انجام شده است است.

*واکنش شما به اصلاحاتی که در عربستان سعودی اتفاق افتاد، چیست؟

با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/ اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است ، سخنگوی وزارت خارجه

طی دهه های گذشته در عرصه های جهانی و با رشد و گسترش فضای ارتباطات، شرایط به گونه ای پیش رفت که امکان پنهان سازی و پنهان کردن واقعیت های یک جامعه بسته در پشت پرده های ضخیم برانداخته شده است به وسیله حاکمیت سعودی وجود نداشت. لذا رفته رفته انتقادات رو به تزاید و گسترش نهاد و محدودیت هایی مثل: عدم آزادی؛ حقوق پایمال شده است اقلیت ها و پیروان سایر مذاهب؛ حقوق زنان؛ که سمبل محدودیت آنها در عربستان رانندگی زنان هست، همه اینها از جمله مواردی هستند که باعث وارد شدن فشار زیاد جامعه جهانی به عربستان گردیده هست. این اوضاع در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، اوضاع نامطلوبی را جهت عربستان پدید آورده هست. لذا حاکمیت در سعودی نه در این حوزه، بلکه در سایر زمینه های اقتصادی و اجتماعی نیز تلاش به یک صورت سازی تازه بالاجبار و از سر نیاز پیدا کرد. البته تجربه نشان داده که با توجه به عدم رشد کافی و عدم وجود اصالت های ارزشی اصلاحی، بخصوص با توجه به ساختار جامعه عربستان، این تغییرات نمی تواند عمیق، درازمدت و نهادینه گردد. لذا بسیاری بر این باورند که این نوع اقدامات، مقطعی و فاقد ارزش های مورد نیاز است.

از طرف دیگر در سالهای اخیر عربستان دچار اوضاع تازه و جدی تر هم شد که حاصل غلط های بسیار زیاد سیاست های منطقه ای عربستان بود. عربستان یک تجاوز نظامی را به یمن انجام داده و باعث بمباران و کشته شدن مردم بی گناه، کودکان و غیر نظامیان یمنی شد. در ابتدا تصور عربستان این بود که ظرف یک هفته تا ده روز می تواند مساله یمن را تمام کند، ولی نتوانست.

اگر رابطه با کشورهای آمریکای لاتین سودآور نباشد بخش شخصی یا دولتی را مجبور نمی‌کنیم جایی بروند که ضرر کنند. 

در بحث سوریه نیز این کشور شکست خورد و آنچه آمال و آرزوی دولت عربستان بود تحقق پیدا نکرد و در بحث عراق نیز چنین اتفاقی افتاد. در حوزه خلیج فارس هم شاهد اتفاقات عجیبی در مساله قطر هستیم و در نتیجه هنگامی که به تمام این زوایا نگاه می کنیم، متوجه می شویم که این سیاست ها به شکست و به بن بست جهت عربستان منجر شده است و در نهایت مشاهده کردیم که با القاء سیاست های دیگران و بخصوص سیاست های فاجعه بار ترامپ، این کشور وارد دام دیگری شد. در نتیجه این شکست ها و بحران درونی و بیرونی، عربستان سعودی نهایتا به سمت خرید تسلیحات و داد و ستد تروریسم رفته است و البته آمریکا نیز از این وقت به خوبی استفاده کرد و همه ی موضوعاتی را که می توانست ارزش

ارزش والای بشری محسوب شود تبدیل به دلار و خرید و فروش در حوزه عربستان کردند. در نهایت عربستان نیز که در فضای دشوار، هم در عرصه منطقه ای و هم جهانی واقع شده است است به خاطر این فضا تلاش دارد بخشی از پرسشها خود را با خریدن، پول دادن و هزینه کردن جبران کند.

با کره شمالی همکاری نظامی نداریم/ اصلاحات عربستان اضطراری و از سر نیاز است ، سخنگوی وزارت خارجه

* آیا همکاری های نظامی روسیه و عربستان و در راس آن فروش اس 400 به این کشور باعث نگرانی کشور عزیزمان ایران شده است است؟

ما نگرانی خاصی نداریم. به این علت که به لحاظ توانمندی دفاعی در اوضاع خوبی قرار داریم و از سوی دیگر ما کشور مستقلی هستیم و هیچگاه متکی به قدرت های خارجی نبوده و سرمایه بزرگ ما مردم هستند. با این حال، قابل فهم درک نیست که عربستان تمامی هستی خود را در خدمت خرید تسلیحات قرار داده و به یکی از بزرگترین خریداران اسلحه در دنیا و منطقه تبدیل شده است هست. این پرسش باقی است که این نظامی گری و خرید تسلیحات مدرنی که حتی نیروی انسانی مورد نیاز در سعودی جهت استفاده از آنها وجود ندارد، به چه کار آنها خواهد آمد. بعضی از تحلیلگران و سیاستمداران اروپایی دلواپس آنان هستند که علاوه بر بکارگیری این تسلیحات علیه مردم مظلوم یمن، نهایتا بخشی از این سلاح ها با توجه به ساختار خاص عربستان به دست گروه های تندرو و افراطی و حتی داعش بیفتد.

بی شک ما با هر گونه نظامی گری و تبدیل منطقه به انبار مهمات به دلایل متفاوت مخالفیم. حوادث چند دهه گذشته از تسلیح صدام حسین جهت حمله به کشور عزیزمان ایران با حمایت بعضی کشورهای منطقه و تولیدکنندگان و فروشدگان تسلیحات، تا حمله عراق به کویت و تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و عراق و تمامی بحران ها و درگیری های موجود اطراف ما، همه حکایت از آن دارد که باید به سمت ایجاد امنیت و استقرار ثبات و جلوگیری از نظامی گری پیش برویم.

*یعنی گسترش روابط عربستان سعودی و روسیه تهدیدی جهت مردم کشور عزیزمان ایران به حساب نمی آید؟

هر کشوری منافع خود را دنبال می کند و روسیه هم می تواند در چارچوب منافع خودش حرکت کند و به صادرات و واردات و همکاری های دلخواه خود بپردازد. روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه، روابط خوبی خوب است و پرجا خواهد ماند بخصوص در سال های اخیرکه مشاوره، مشورت و دید و بازدیدهای مقامات دو کشور در سطوح متفاوت وجود داشته و کارها و همکاری های دو کشور در عرصه پرسشها منطقه ای همواره وجود داشته هست. به هرحال از دو زاویه این عنوان قابل توجه و بررسی هست؛ عربستان در اینجا هم تلاش می کند که با هزینه کردن و خرید تسلیحات و پرداخت هزینه هایی، بر روابط کشور عزیزمان ایران با روسیه تاثیر بگذارد.

*به نظر شما می تواند در چنین هدفی موفق شود؟

خیر، قطعا موفق نخواهد شد. نه عربستان چنین توانایی دارد و نه روسیه چنین کشوری است که با مشتی دلار، پرسشها استراتژیک و راهبردی خود را از دست بدهد. روسیه به دقت جایگاه کشور عزیزمان ایران و تفاوت آن را با دیگران می داند. دیدید که اجلاس ریاض یک روز هم دوام نیاورد یعنی نمایشی که عربستان در خلیج فارس راه انداخت و هزینه سنگینی را مجبور شد، تعدادی از کشورها و آقای ترامپ را به عربستان دعوت کرد. بعد از یک روز این نمایش تمام شد و یک درگیری جدی و اساسی بین عربستان و یکی از همسایگانش رخ داد و شکست اجلاس ریاض مشخص گردید. لذا این نخستین اقدام عربستان نیست، آخرینش هم نخواهد بود. بلکه هر لحظه تلاش کرده هر جا کشور عزیزمان ایران روابطی داشته با هزینه، سرمایه گذاری و چانه زنی بر روابط کشورها با کشور عزیزمان ایران تاثیر بگذارد ولی ما می بینیم که در عمل دیگران، این توانایی و هوشیاری را دارند که سرمایه های عربستان را دریافت ولی کار خودشان را جلو ببرند. بعد به نظر می رسد در نهایت بازنده نهایی عربستان خواهد بود.

بنابراین باید به عربستان توصیه کرد: ” به جای واهمه و توهم و نگرانی بیجا از ارتباط کشورهای منطقه با ایران، درک بهتری از خبر صلح، دوستی و نگاه مثبت کشور عزیزمان ایران به منطقه، که بحث ثبات و امنیت هست، را داشته باشد و به جای هزینه های کلان و هنگفت بی مورد در جهت دوستی و صلح ملت ها در منطقه حرکت کند”، که متاسفانه به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به مرحله درک باید راه زیادی را بپیماید.

*چشم اندازی در مورد بهبودی روابط بین کشور عزیزمان ایران و عربستان می بینید؟

پیام ما به منطقه دوستی و صلح است و فکر می کنیم تنها راه ثبات، امنیت و دوستی، همکاری همه کشورهای منطقه است و همه دولت هایی که امروز در این کشورها حضور دارند می توانند در چارچوب مذاکرات و مشورت های مستمر در فضای صلح و ثبات و ایجاد بسترهای مورد نیاز جهت توسعه اقتصادی و ریشه کن کردن فقر و پیشرفت منطقه همکاری کنند. متاسفانه عربستان سعودی دچار ذهنیت، پیش داوری ها و توهماتی است که بی جهت از جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران دلواپس می شود و دست به کارها تلخ و نامطلوب زده و اگر زمانی یک خردورزی بهتر و بیشتری در ریاض وجود داشته باشد و بتواند مصالح خود را بهتر درک و سیاست های خود را نسبت به کشور عزیزمان ایران تصحیح بکند، من فکر می کنم می توان در این شرایط به سمت و سوی مثبت تری حرکت کرد و امیدوار بود دو کشور در مناسبات بهتری به سر ببرند. اگرچه کارها عربستان هنوز گویی این نگاه نیست.

*از بروزترین اتهامات امریکا علیه ایران، کمک مالی کشور عزیزمان ایران به کره شمالی بود موضع گیری وزارت خارجه در برابر این اتهام چیست؟

بحث بی جایی هست. در واقع این اتهام در جهت کشور عزیزمان ایران هراسی، کشور عزیزمان ایران ستیزی، کشور عزیزمان ایران گریزی و فشاری است که به لحاظ روانی و سیاست هایی که امریکا در سطح افکار عمومی دنیا جهت تخریب کشور عزیزمان ایران دنبال می کند. ما با کره شمالی روابط سیاسی داریم، همکاری های خوبی در گذشته داشتیم و قطعا به عنوان دو کشور مستقل همکاری های ما ادامه دارد اینکه حیات و موجودیت کره را به کشور عزیزمان ایران متصل کنند، صحیح نیست.

*در حال حاضر همکاری های نظامی بین دو کشور کشور عزیزمان ایران و کره شمالی چگونه است؟

ما همکاری های اقتصادی با هم داشته ایم. خود ما بلحاظ توان دفاعی در اوضاع خوبی قرار داریم شاید در دوران جنگ تحمیلی و گذشته دور با بعضی کشورها چنین همکاری های داشتیم ولی اوضاع فعلی ما در شرایط بسیار مطلوبی است و نیاز به این نوع از همکاری ها نداریم.

*منظور شما این است چون دو کشور کشور عزیزمان ایران و کره شمالی مشخصا در یک برهه بصورت همزمان با فشارها روبه رو شدند، باعث نشده مذاکره ای جهت مواجهه با این فشارها داشته باشند؟

ببینید ما با کره شمالی روابط سیاسی داریم و حتما می توانیم مواقعی در همه موضوعات، چه روابط دو جانبه یا بین الملل و منطقه ای با یکدیگر صحبت کنیم مثل کاری که با همه کشورها انجام می دهیم. ولی آنچه آقای ترامپ انجام می دهد در واقع گره زدن پرسشها این دو کشور جهت بهره برداری کینه توزانه خاص خودش هست. ولی فکر می کنم این هم یک اشتباه اساسی و راهبردی آمریکاست و حاصلی جهت ترامپ نخواهد داشت.

*به عنوان استقلال کردستان هم اشاره ای داشته باشیم، کارها یکسان ایران، عراق و ترکیه در خصوص اقلیم مشخص شد؟

مشخص شده است هست. آقای اردوغان به پایتخت کشور عزیزمان ایران آمد و علاوه بر پرسشها روابط دو جانبه در خصوص پرسشها منطقه ای مثل کردستان، سوریه و تمامیت ارضی عراق هم بحث شد. فکر می کنم در روزهای آتی ترک ها سفری به بغداد داشته باشند و با آنها هم در مورد مجموعه ای از پرسشها مشورت کنند.

*در مورد درخواست عراق از کشور عزیزمان ایران و ترکیه جهت بستن مرزهای زمینی کردستان چقدر اجرایی می شود؟

این مباحث در حال بررسی است و مکانیزم های مربوط تعریف و در نظر گرفته می شود. جهت بیان یک سری از مسائلی که مدت ها به شکل دیگری در جریان بوده و مسیر خود را سیر می کرده هست. تغییرات به سادگی انجام نمی شود و وقت بر هست، ولی این عنوان مطرح شده است و فکر می کنم نیاز به اتمام بررسی کمیته های مرتبط دارد. چگونگی این کارها را شاید بعضی نهادها اطلاع داشته باشند. هر آنچه که دولت مرکزی عراق درخواست دهد در چهارچوب منافع ملی ایران، به عنوان کشوری که به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق اعتقاد داریم، بررسی و تلاش می کنیم با آنها همکاری نماییم.

*این بحثی که مرزبانی دولت عراق نیروهایی را به ترکیه و کشور عزیزمان ایران فرستاده تا این افراد گذرگاه های مرزی کردستان عراق را تحویل بگیرند، همه ما می دانیم که کردستان عراق هیچگاه این گذرگاه های مرزی را تحویل دولت عراق نخواهد داد، چه ساز و کاری قرار است جهت آن لحاظ شود با توجه به اینکه این گذرگاه ها تحویل نیروهای پیشمرگه است و از طریق مسالمت آمیز حاضر به بعد دادنشان نیست؟

این یک بحث فنی و مربوط به پرسشها داخلی عراق است.

*ممکن است گذرگاه های مرزی جهت دولت مرکزی عراق در خاک کشور عزیزمان ایران تعبیه شود؟

من فکر می کنم این بحث فنی باید در کمیته های تخصصی با توجه به نوع درخواست عراق و تمامی حقوقی که خود ما جهت مرزها قائل هستیم، بررسی شود. ما شرایط خودمان را داریم و امنیت مرزهای کشور خودمان در راس اولویت و اصول اساسی مورد توجه ما هست. ولی بحث حمایت ما از تمامیت ارضی عراق و مخالفت مان با تجزیه کشور عراق و اشتباه دانستن استراتژیک همه پرسی و کاری که بعضی از رهبران کرد انجام دادند را هم باید مورد توجه قرار داد. ما هیچ اقدامی را بصورت یک جانبه نخواهیم داشت و درخواست دولت مرکزی را با توجه به منافع ملی کشور عزیزمان ایران بررسی می کنیم.

*نکته ای که وجود دارد این است که یک همه پرسی مطرح شده است و بیش از 90 درصد مردم کردستان رای به استقلال دادند و این دیگر تصمیمی نبوده که صرفا رهبران کرد گرفته باشند بلکه خواست مردم آنهاست ایا فکر نمی کنید تحریم ها و اقداماتی که از طرف ایران، ترکیه یا دولت مرکزی عراق در قبال اقلیم انجام می شود مقابله با مردم است؟ تاکید شما در صحبت ها؛ درخواست دولت مرکزی عراق بود، کشور عزیزمان ایران قبل از سال 2003 هم با دولت مرکزی عراق رابطه داشت آن وقت هم گروه های کرد با صدام و دولت عراق جنگ داشتند ولی دولت کشور عزیزمان ایران هیچ گاه صرف درخواست حکومت مرکزی حاضر به همکاری علیه کردها نبود، الان چه اتفاقی افتاده ایرانی که هر لحظه همراه مردم کردستان و گروه های کرد بود موضع تقابل در پیش گرفت؟

پاسخ بحثی که شما مطرح کردید خیلی مفصل است و توضیح آن ساعت ها وقت می برد. تاریخ کردستان عراق؛ آرزوی بزرگ های مردم اقلیم عراق؛ من چنین تصوری ندارم که کشور عزیزمان ایران در مقاطعی با استقلال کردستان موافقت کرده باشد. بحث تجزیه عراق هیچ گاه سیاست کشور عزیزمان ایران نبوده هست. نه فقط عراق بلکه سیاست کشور عزیزمان ایران مخالفت با تجزیه هر کشوری در منطقه است.

*یعنی کشور عزیزمان ایران با جدایی کریمه از اکراین هم مخالف است و کشور عزیزمان ایران جدایی کریمه از اکراین را به رسمیت نمی شناسد؟

این بحث جداگانه ای هست. من در مورد عراق صحبت می کنم. آثاری که تجزیه این چنینی می تواند در کشورهای همجوار ما داشته باشد تفاوت دارد با اینکه به عنوان نمونه با استقلال کاتولونیا چه اتفاقی می افتد. آن هم یک داستان و منطق خودش را دارد. البته در آن مورد هم مواضع ما روشن و آن را اعلام کردیم.

عرض من این بود، ما هیچ گاه موافق تجزیه عراق نبودیم ولی ارتباط ما با مردم کرد در عراق همواره بسیار خوب بوده و چه در قبل از انقلاب با پدر آقای مسعود بارزانی و خود طالبانی ها، و چه بعد از انقلاب پیوندهای نزدیکی داشته و این ارتباط نیرومند و خوب ادامه داشته هست. مشاهده می کنیم با توجه به نقشی که کشور عزیزمان ایران به عنوان یک کشور مقتدر در تحولات منطقه داشته و دارد، حتی در قانون اساسی عراق هم مدیر جمهور کرد هست، ما هیچ گاه مخالف چنین سیاست هایی نبوده ایم. ولی بحث تجزیه عراق مساله متفاوتی هست. ما هم با دولت عراق و هم با مردم اقلیم ارتباط داریم. اخیرا در تشییع جنازه آقای طالبانی در عالی ترین سطح در قیاس با سایر کشورهای دنیا حضور پیدا کردیم.

*جنگ سوریه به نظر به آخر خود نزدیک شده است هست، ارزیابی شما از آینده سوریه چیست؟

بحث سوریه اهمیت زیادی دارد. در مبارزه با تروریسم و داعش که اگر حمایت ما نبود داعش در دمشق و سپس پایتخت های دیگر به حاکمیت می رسید. قطعا آینده سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه روش سیاسی خواهد داشت و آنچه که مردم سوریه گزینش بکنند عالی ترین راه حلی است که سوریه را به ثبات و امنیت می رساند.

*حتی اگر خواسته مردم سوریه فردی غیر از بشار اسد باشد، کشور عزیزمان ایران می پذیرد؟

دولت اسد یک دولت قانونی است و برخاسته از چارچوب های قانون اساسی و اوضاع خود سوریه بوده هست. لذا سیاست جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در دفاع از اسد به این علت بود که گروه های مسلح به خودشان اجازه ندهند که درصدد سرنگونی دولت های برخاسته از همان جامعه و حاکمیت ملی برآیند. بنابراین، فکر می کنم کشور عزیزمان ایران از همان ابتدا نگاه دقیقی به پرسشها سوریه داشت و آینده نگری های ایران، در میان مجموعه ای از آینده نگری هایی که مردم منطقه و دنیا داشتند، متفاوت بود و در واقع درست هم بود.

تصور خیلی از کشورهای منطقه این بود که ظرف 6 ماه تا یک سال حاکمیت سوریه ساقط خواهد شد، ولی وقت نشان داد که نهایتا مقاومت در سوریه وجود دارد و اوضاع فعلی سوریه بسیار بهتر از گذشته هست. با توجه به شکست سنگین تروریست ها، سوریه می تواند وارد مراحل جدیدی شود که روند آستانه شاید موفق ترین و تنها روند موجود در بحث سوریه بوده و کار خودش را ادامه می دهد ولی نهایتا این ادعا هم وجود ندارد که آستانه می تواند تمام پرسشها سوریه را حل بکند و اگر بتواند گام های رو به جلوی بیشتری بردارد باید در روندهای فراگیرتر و وسیع تری عنوان سوریه دنبال شود تا ثبات به کشور سوریه بازگردد.

*از بحث خاورمیانه فاصله بگیریم؛ سال ها بود که کشور عزیزمان ایران نگاه استراتژیکی به امریکای لاتین داشت چند مدت است که به نظر نگاه سابق نسبت به انها وجود ندارد، مشخصا سیاست کشور عزیزمان ایران نسبت به آمریکای لاتین چیست؟

کشورهایی در آمریکای لاتین قرار دارند به لحاظ پیشینه، منابع اقتصادی و هم از نظر عضویت در جنبش عدم تعهد و مواضع نزدیکی که با جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران می توانند داشته باشند، به سهم خودشان حائز اهمیت هستند. ما همچنان نگاه مثبت و همکاری های مورد نیاز را با کشورهای آمریکای لاتین داریم و این چنین نیست که رابطه با آنها رها و فراموش شده است باشد. فکر می کنم آقای ظریف علی رغم وقت کم، به پنج شش کشور در حوزه امریکای لاتین سفر داشتند. همچنین آقای روحانی به آمریکای لاتین سفر کردند.

پس کماکان ارتباط ما وجود دارد. منتها یک تصور مقایسه ای ممکن است نسبت به دولت 84 وجود داشته باشد و به نظر برسد که ما با این حوزه کم کردن مراودات داریم و درست هم هست. در آن مقطع ما امکان آمد و شد با خیلی از کشورهای دنیا را نداشتیم و روابط با آمریکای لاتین زیاد به چشم می آمد. در حال حاضر مناسبات خوب، منطقی و تا حد زیادی واقع بینانه نسبت به آنها داریم. به عبارتی یک نگاه صرفا غیراقتصادی هم نداریم و اگر قرار است با این کشورها (آمریکای لاتین) مناسبات اقتصادی داشته باشیم، سودآوری قراردادها را ارزیابی می کنیم، اگر سودآور نباشد بخش شخصی یا دولتی را مجبور نمی کنیم جایی بروند که ضرر کنند. ولی ارتباط ما با آمریکای لاتین خوب است و در حد نیاز و با توجه به ظرفیت ها مراوده وجود دارد. البته هر لحظه تا حدی می توان روابط را باز زیاد ارتقاء داد.

*شما در موضعگیری های رسمی و نشست های مطبوعاتی تا چه میزان با وزیر امورخارجه مشورت می کنید بعبارتی مکانیزم رسانه ای وزارت خارجه چگونه است؟

با توجه به مسئولیت یک سخنگو که مدیر یک مرکز و در واقع معاون وزیر تلقی می شود و عضو شورای معاونین وزارت امور خارجه هست، در طول هفته در جلساتی که با حضور وزیر و معاونین برگزار می شود، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد لذا خود این پرسشها توجیه کننده است و یک نوع همکاری و حضور در همه پرسشها مرتبط با وزرات امور خارجه را به فرد سخنگو می دهد و به علت نوع کار در جلسات مختلفی که در سطح کشور وجود دارد شخص سخنگو پرسشها را دنبال می کند. بنابراین، در یک بخش کلان، سخنگو در واقع به سیاست های وزارت امور خارجه، شخص وزیر و کشور تا حد زیادی اشراف دارد و مواقع خاصی هم پیش می آید که حتما نظر وزیر پرسیده می شود. حتی بعضی اوقات نیاز می شود که بعضی پرسشها را در ارگان های دیگر کنکاش کرد.

*تا کنون در نشست خبری پرسش چالش برانگیزی که قبلا به ان فکر نکرده اید را پرسیده اند؟

بسیار زیاد

*چه کار کردید؟

پاسخ دادم.

*بعد از پاسخ فکر نکردید که ممکن بوده این جواب باعث سوتفاهم شود، مثالی در این مورد در خاطرتان هست؟

مورد خاصی را در خاطر ندارم. ولی هنگامی که شما در یک لحظه مشخص در برابر یک پرسش و عنوان جدیدی که به آن فکر نکردید، مواجه شوید به هرحال تلاش می کنید از همه داشته های خودتان استفاده کنید و پاسخ مورد نیاز را که بتواند اقناع کننده باشد و با واقعیت هم سازگار باشد را بدهید. گاهی ممکن است صلاح باشد که پاسخی مطرح نشود. در اینگونه مواقع باید گفت: من پاسخ نمی دهم. قرار مهم ما این است که پرسشها را تا جایی که می دانیم بصورت براق اطلاع رسانی کنیم و آنهایی را هم که مصلحت ندانیم به وقت دیگری موکول می کنیم. ولی بالاخره هر از گاهی ممکن است این اتفاق پیش بیاید که بعدا فکرمی کنم شاید پاسخ بهتری هم وجود داشت. آیا که نه؟

واژه های کلیدی: ایران | سوریه | همکاری | ایرانی | عربستان | عربستان، | بحران سوریه | عربستان سعودی


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz